Zoekmachines verpesten je homepage (maar ja, wat doe je eraan)

Vroeger was de homepage van iedere website zonder twijfel de belangrijkste pagina van de site. Iedere bezoeker kwam keurig binnen via de voordeur, bekeek daar de introductie en ging van daaruit verder op pad.

Maar die tijden zijn geweest.

Met de opkomst van de moderne zoekmachines worden alle pagina’s van je website in principe op gelijke waarde geschat. Je homepage vertrekt weliswaar met een aardige voorsprong, maar die positie is niet langer garantie voor het eindresultaat. Iedere pagina dingt mee naar de nummer 1 positie in de zoekresultaten.

Bezoekers kiezen vóór ze je website zien

In de zoekresultaten van zoekmachines worden niet zelden direct meerdere pagina’s van je website weergeven. Dat houdt in dat je bezoekers al op Google.nl kunnen kiezen of ze op je homepage beginnen of direct doorgaan naar de gewenste pagina.

Bovendien: productpagina’s worden vaak gewoon rechtstreeks gevonden, puur op basis van de daar aanwezige informatie. Daar komt je homepage dus helemaal niet meer aan te pas.

De nieuwe rol van je homepage

Door deze ontwikkelingen is je homepage natuurlijk niet ineens totaal onbelangrijk geworden. Het is immers de eerste pagina die je bezoekers te zien krijgen als ze:

  • Je domeinnaam direct intypen, bijvoorbeeld op basis van je visitekaartje of folder
  • Via zoekmachines in eerste instantie op zoek zijn naar een algemeen beeld van je dienst of bedrijf

Als je je bewust bent van het doel van een pagina, kun je er ook eenvoudiger rekening mee houden bij de inrichting (dat geldt natuurlijk voor iedere pagina).

En wat betekent dat voor de andere pagina’s

Nou, om te beginnen: aangezien iedere pagina potentieel “de eerste indruk” van je website is, zul je er op iedere pagina netjes uit moeten zien. Daarnaast is het belangrijk dat je vanaf iedere pagina toegang hebt tot het navigatie menu, zodat je bezoekers probleemloos rond kunnen kijken.

Tot slot: ga er niet vanuit dat je bezoekers de andere pagina’s op je website hebben gezien of zullen bekijken. Heb je iets belangrijks te vertellen, zoals hoe ze je kunnen bereiken, vertel het dan (kort!) op iedere pagina.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *