Zinvolle links naar je website, hoe werkt dat?

De populariteit van je website in Google wordt voor een groot deel bepaald door de links die de zoekmachine op internet vindt die verwijzen naar je website. Het gaat echter niet alleen over de kwantiteit (het aantal links), vooral de kwaliteit van de links kan een flink verschil maken.

Maar wat is dat, “de kwaliteit van links”? Daarover gaat dit weblogartikel.

De informatie die je hier vindt, is niet door ons verzonnen, maar komt van Google zelf (om precies te zijn: van Kaspar Szymanski, Search Quality Strategist bij Google in Dublin).

Zorg dat de content van je website de moeite van het linken waard is

Het gaat om het ónderwerp van je website, niet om je website zelf. Dat is dus waar het op alle punten om zou moeten gaan. Daaruit volgt:

  • Zorg voor de informatie op je website echt bruikbaar is voor je bezoekers.
  • Probeer je reputatie als expert op jouw (vak)gebied op te bouwen en daarna uit te breiden.
  • Zorg voor regelmatige updates, zodat de bezoekers van je website regelmatig terug kunnen komen voor nieuwe informatie.
  • Ben zo scheutig met het bieden van interessante informatie dat anderen je gaan aanbevelen, maak je teksten boeiend.

En natuurlijk moet je nooit informatie klakkeloos kopiëren (dat is niet interessant voor bezoekers, bovendien is het doorgaans niet toegestaan). maar je mag wél goed om je heen kijken en ideeën opdoen.

Als je deze punten in de gaten houdt, zorg je ervoor dat anderen je website gaan promoten. En dat is uiteindelijk de bedoeling, want dat ziet Google ook.

Hoe maak je je website bekend?

Op nagenoeg ieder (vak)gebied zijn talloze weblogs en fora te vinden waar mensen van gedachte wisselen, terechtkomen met vragen en zoeken naar informatie. Zorg dat je daar deel wordt van de conversatie. Niet door je website opzichtig te spammen, maar door daadwerkelijk in te gaan op de onderwerpen waar je wat te bieden hebt.

Ben niet huiverig dat anderen er met je kennis vandoor gaan, maar help waar je helpen kunt. Op die manier bouw je aan je reputatie als expert op je vakgebied. En natuurlijk laat je subtiel blijken dat je daar nog veel meer van hebt, van die expertise.

Tot slot: op internet gaat het – net als in het echte leven – om gunnen. Als je anderen helpt, helpen zij jou. Biedt interessante informatie en je nieuwe vrienden sturen hun vrienden naar je toe.

Maak het je bezoekers makkelijk je content te delen

Als je wil dat bezoekers je website promoten, maak het ze dan zo eenvoudig mogelijk om dat te doen. Zorg dat je bezoekers je informatie met één muisklik kunnen delen op oa. Twitter, Facebook en LinkedIn. En andersom: gebruik je eigen Social Media om updates aan je website wereldkundig te maken.

Belangrijk: misbruik komt je duur te staan

Google benadrukt het in ieder artikel en we hebben het ook in de praktijk gezien: gooi de reputatie van je website niet ten grabbel door snel te willen scoren. Partijen die je vertellen dat je in heel korte tijd enorm hoog kunt scoren in Google, zijn een serieus risico voor je website.

Websites waarvan Google vermoedt dat ze met technische trucjes proberen te scoren, worden onherroepelijk uit de resultaten geweerd. Die technische trucjes bestaan doorgaans uit:

  • Links die tegen betaling worden aangemaakt
  • Wederzijdse links die puur om winst in zoekmachine worden uitgewisseld (link exchange)
  • Links van websites die alleen uit links bestaan, dus zonder (noemenswaardige) content

Google heeft logischerwijs een uitstekend beeld van de wijzigingen op internet, dat is immers hun vak. Een plotselinge hype van een bepaalde website kan natuurlijk, maar is altijd reden voor extra waakzaamheid. Neemt de groei vervolgens ineens weer heel sterk af (doordat je linkbuilding actie is afgerond) dan is er doorgaans sprake van manipulatie en dat levert je al snel een penalty op.

Ga dus niet (nooit!) in zee met SEO clubs die je vele waardevolle links in korte tijd beloven.

Kwalitatieve links

Conclusie: kwalitatieve links zijn links die ontstaan doordat ze door echte mensen om werkelijke redenen worden gemaakt. Dus geen snelle, technische trucs, maar een lange termijn inspanning. Dus: hup, aan het werk!

Partijen die iets anders beweren, zouden dit stripje eens moeten bekijken:

Fokke&Sukke

(En dat is de laatste tip: je website mag ook wel een beetje grappig zijn 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *