Wat maakt een goede website goed?

Wat een goede website goed maakt? In één woord? Eenvoud. Hoe eenvoudiger je website, hoe beter. Dat valt niet altijd mee, als je veel te vertellen hebt, maar toch zou je primaire aandachtspunt voor je website moet zijn: “focus op eenvoud”. Dat geldt voor je website als geheel, maar ook voor iedere individuele pagina van die website.

Maar hoe doe je dat? Hoe maak je goede keuzes als het gaat om wat je wél en wat je níet “belangrijk” is op je website. Hoe maak je je website goed. Daarover gaat dit blogartikel.

Tip 1: Schrap!

Het is verleidelijk je website te vullen met flink wat content. Omdat “alle informatie er dan ieder geval op staat”. Of omdat er zoveel argumenten voor je product zijn, dat je ze allemaal wil noemen. Of omdat uitgebreide uitleg noodzakelijk zou zijn.

Maar denk hier eens over na: wie leest eigenlijk de gebruiksaanwijzing van een nieuw apparaat? Of de bijsluiter bij paracetamol? De quick guide of het doosje wordt vaak wel gelezen. Omdat de belangrijkste informatie daar lekker kort op staat.

Als je te veel content schrijft, schrijf je vooral tekst die niemand ooit zal lezen. En dat is niet alleen zonde van je tijd (want dat moet je vooral zelf weten). Het maakt je website ook onnodig complex. En daar hebben je bezoekers last van.

Tip 2: Focus op je hoofddoel

Wat wil je bezoeker van je? En wat is er minimaal nodig om dat mogelijk te maken? Dat is het hoofddoel van je site, de kerntaak. Als je die kerntaak nergens op je website uit het oog verliest, bereik je met minimale middelen het maximale resultaat.

Vraag je dus bij iedere pagina en ieder stukje tekst af of je bezoeker helpt met bereiken van het doel dat hij/zij voor ogen heeft.

Tip 3: Wees reëel in je doelgroep

De reikwijdte van internet maakt het verleidelijk de hele wereld als potentiële klantenkring te zien. Maar of je nu kapper bent, oude kasten opknapt of een klusbedrijf hebt, je feitelijke klantenkring bevindt zich doorgaans in een redelijk duidelijk geografische gebied.

Door je website te richten op dat werkgebied, ben je ook echt in staat te leveren waarvoor je bezoeker komt. En dat maakt de slagingskans van je website vele malen groter.

Tip 4: Zorg voor een goede structuur

Niet alles is even belangrijk. Zorg ervoor dat uit de opbouw van je website duidelijk wordt wat de hiërarchie is. Met een duidelijke structuur in je menu’s en pagina’s. Begin je pagina’s met de kerninformatie of het hoofddoel en ga pas daarna in op eventuele details. Biedt content die minder belangrijk is eventueel op een dieper niveau in de website aan.

Voeg gelijksoortige informatie of functionaliteit samen, zodat duidelijk blijft welke taken en welke informatie die bij elkaar hoort.

En tot slot: leid je bezoekers niet af van de kerntaak. Zorg voor beperkte keuze, zodat het af te leggen pad helder blijft. Eenvoudig dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *