Checklist vindbaarheid in Google

Als webmaster zul je zelf actief aan de slag moeten om je website onder de aandacht te brengen. Welke punten mag je daarbij zeker niet vergeten?

In dit artikel gaan we in op 6 basisvoorwaarden voor een goed vindbare website.

  1. Links naar je website
  2. Informatie over je bezoekers
  3. Weten hoe Google je site ziet
  4. Invullen metatags
  5. Een goede domeinnaam
  6. Social Media inzetten

De basis van zoekmachines: links

Veruit het belangrijkst voor het goed vindbaar maken van je website, zijn andere websites die naar je site verwijzen. Zoekmachines zijn heel gevoelig voor websites waarover veel wordt “gesproken” op internet. Hoe vaker ze een link naar een website tegenkomen, hoe sterker ze het idee krijgen dat het een belangrijke site betreft en hoe hoger je dus in de zoekresultaten verschijnt.

Belangrijk: een link van een website die zelf als betrouwbaar bekend staat, is veel meer waard dan een “makkelijk verkregen” link van een onduidelijke site. En teveel links vanaf irrelevante websites kunnen je zelfs strafpunten opleveren.

Website waarnaar niet wordt verwezen worden op termijn uit de zoekresultaten verwijderd.

Google Analytics

Welke pagina’s zijn het meest populair en op welke pagina haken bezoekers af? Als je dat weet, kun je de inhoud van je site daarop aanpassen, zodat je website perfect aansluit op de wensen van je bezoekers.

En met Google Analytics beschik je over die informatie. Een Analytics account maak je gratis aan via www.google.nl/analytics. De code die je daar van ze krijgt plak je eenvoudig in de Online beheeromgeving om de meting te starten.

Webmasterhulpprogramma’s

Als je je website hebt gekoppeld met Google Analytics, heb je binnen een paar minuten ook Google Webmasterhulpprogramma’s geactiveerd voor je site (via www.google.nl/webmasters). Daar krijg je informatie over hoe Google je website ziet en kun je je sitemap handmatig toevoegen.

Feitelijk is het niet nodig je website aan te melden bij Google. Als er ergens op internet naar je website wordt verwezen, zal Google je site vanzelf vinden. Maar het is onze ervaring dat je de zaak een klein beetje kunt versnellen, door je site handmatig aan te melden via Webmasterhulpprogramma’s.

Meta tags

Je hebt invloed op de manier waarop je website wordt weergegeven als zoekresultaat. Dat geef je namelijk zelf door aan Google, door voor iedere pagina van je website een korte omschrijving op te geven. Die omschrijving is maximaal 155 tekens en wordt bijna altijd letterlijk overgenomen door zoekmachines.

Je bewerkt de omschrijving via de Online beheeromgeving. Het gaat om een korte tekst, met daarin de woorden die mensen die je zoeken zouden gebruiken. Maak daar een korte, pakkende zin van.

Goede domeinnaam

Een goede domeinnaam is relevant, kort en makkelijk te onthouden. Voor zoekmachines is met name die relevantie belangrijk. Als hét kernwoord van je activiteiten in je domeinnaam zit, is dat goed voor de score van je website.

Zie ook: Hoe kies ik een goede domeinnaam

Social Media

Het is hét kenmerk van Social Media dat gebruikers elkaar wijzen op interessante pagina’s op internet. Zoekmachines hebben dan ook veel belangstelling voor wat daar allemaal wordt besproken.

Een actieve rol op Facebook, Twitter, LinkedIn of andere fora en blogs kan je flink helpen om de score van je website te verbeteren. Het is de ultieme netwerkborrel. Door kennis te delen, help je anderen en daarmee ook jezelf. Als je wil dat mensen over je (website) praten, dan is Social Media het perfecte middel.

Tot slot

Het slechte nieuws

Er bestaat geen simpele, snelle manier om je website hoog te laten scoren. Echt niet. Alleen een website die werkelijk biedt wat mensen zoeken zal echt goed gevonden worden.

Naar zo’n website wordt door anderen veelvuldig verwezen en de inhoud wordt goed begrepen door zowel bezoekers als zoekmachines. En dus wordt zo’n website veel bezocht, wat wordt opgemerkt door zoekmachines die nog meer mensen die kant op sturen.

Het goede nieuws

De website die je met Mooiesite.nl maakt, wordt technisch vanzelf optimaal ingericht voor zoekmachines. En met bovenstaande tips ben je al een flink eind op weg.

Reactie op “Checklist vindbaarheid in Google

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *